måndag 2 februari 2009

uppdaterat . denna dags kvällspromenad..jag fryser

Nu entligen fick jag en halvmåne där man kan se att det är en måna och inte en vit fläck:) men jisses som jag frös innan jag fick klart den . jag tror jag stod ute och tog 100 olika kort med olika inställninger med bländaren .så nu vet jag inte ens vilken inställning det var som jag fick denna bild med ........

Nästa bild tog jag på min kvällspromenad idag ..den får duga

och här är gårdagens under

Igår kväll var man nu ute på en promenad igen för att testa att ta nattbilder.än har jag tydligen inte lärt mig vilka olika inställninger man skall ha för att få bäst bilder .men man lär sig det också till slut...hoppas jag...
Jag är inte nöjd med dessa kort men man kan i alla fall se vad det är .så de duger:)
Idag skulle vi ha fått strålande sol och cirka 5 minus .. ..men icke sa nicke.. Det är mulet och grått som vanligt:(
Men vi har älven här och den kan ställa till det.
Jag försökte att ta ett kort på halvmånan igår :) men det är inte lätt när man inte har något stativ ,så jag stod som en stel pinne när jag tog kortet för att minimerar att det blev suddigt .självklart blev det lite suddigt ,men jag ser att det är en måne:)


Under veckan tänkte jag att man skulle se om man kunne hitta några ställen där det finns vatten så man kunne ta ett nattkort med spegelreflex i vattnet ..för det är snyggt tycker jag

10 kommentarer:

  1. Hej Ninni

    Vilka fina bilder. Den i mitten blev det så fina färger på trädet lyser lite rödaktigt. Kanon fin bild.
    Det är svårt att ta bilder när det är mörkt . ibland blir månen bara som en vit prick.
    Tack för titten

    Ha en fortsatt bra dag vi ha sol och -6 .

    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Svar: Det var en kort kommentar hehe ;)

    Jag tycker du ska bredda bloggen, så du kan lägga upp större bilder!

    SvaraRadera
  3. Snygga bilder, du måste köpa ett stativ, men köp ett rejält om du ännu ska köpa, mitt kostade ca 600:- och jag är SUPER nöjd! Med ditt 300 mm objketiv kan du få häftiga närbilder på månen, jag har några på den på coffeebreak.se!

    :-) tack för din åsikt om stämpeln, jag sätter den där jag tycker att den inte skymmer motivet, så den kan hamna var som helst i dom fyra hörnen... :-)

    fasen att vi inte bor närmare, du måste flytta norrut för här har vi en strålande, gnistrande vinterdag, sol från blå himmel, fantatsikt vackert. .-)

    ha det bra

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att det mittersta kortet blev riktigt häftigt! Som om det var meningen att det skulle vara lite rörelse i fotot! Vad roligt med ytterligare ett fotoprogram! Jag har ju mitt cs3, men jag gillar de här enklare programmen! Kan du lägga in länken till programmet hos mig! =)

    SvaraRadera
  5. korten på månen var kanonsnygga!!!!!!

    SvaraRadera
  6. TACK! Nu har jag laddat ner! Återstår att testa........=)

    SvaraRadera
  7. Det är svårt dedäringa med nattbilder. Men jag tycker du lyckats riktigt bra speciellt No1. Jag måste också komma underfund med hur en skall gå tillväga för att lyckas med lite skärpa osv. Ha de :-)

    SvaraRadera
  8. självklart såg jag ditt svar i natt, var uppe och letade fjärkontrollen till kameran :-/ irriterad när jag tappar bort saker. :-)

    jo jag är nöjd med vintern i år, så himla härligt ute men kroppen skriker efter vår och värme, stel och värk men värmen kommer väl den med nå tag.. :-)

    månen blev ju jätte bra, du kan kolla inställningarna på orginal bilden i ditt fotoprogram, ska stå info eller EXIF, där står precis allt, bländare, slutartid, brännvid etc. :-)

    ha en skön kväll/natt :-) ska försöka lägga mej i tid i natt...

    :-)

    SvaraRadera
  9. Första bilden blev sååå fin. :)
    Det är inte lätt med mörkerfoto. Man håller på med inställningar så mycket att man knappt vet vad man gör, men till slut går det! :)
    Ha det gott.

    SvaraRadera