lördag 30 maj 2009

Promenad i skogen

Denna bild tog jag igår


Denna bild är det är försättningen på den bildserie jag tog igår och här ser man hur mycket pollen den har på sin långa snabel:)


Denna bild på humlan tog jag idag ,jag tog många men på 99% fick man bara med baken på den,så fort man klickade så vände den på sig..typisk:)


Dessa fjäriler fotade jag idag när vi var i skogen,den vita ..är det en albino eller?, jag har inte sett en sån för så det var lite roligt att få den på bild
PS en uppdatering.. jag har fått reda på att den vita lilla fjärilen heter Blåbärslundmätare .detta tack vara NatureFootstep


Det har varit rena sommaren idag så det blev en underbar promenad ..även om jag inte fick så bra bilder , de flesta var suddiga ,så jag fick slänga 90% av de bilder jag tog idag..men vad gör det ..det var ju så fint ute och det var så himla mysigt med den promenaden ändå:D

20 kommentarer:

  1. jo, jag såg en hel massa idag. Kommer sedan på NatureFootstep. Tog 220 bilder så det tar en stund :)

    Undrar fortfarande vad det är för en på din översta bild. Konstig bakdel. ;)

    SvaraRadera
  2. Ja dethsr vsrt helt underbsrt väder idag :)
    ja men dessa bilder var bra :)

    kram

    SvaraRadera
  3. "ja det var helt underbart väder idag" skulle det stå

    SvaraRadera
  4. Den översta bilden är klockren, härligt.
    Den vita fjärilen är en nattfjäril, men vad den heter har jag ingen aning om.

    Svar: Om man vill fotografera trollsländor så ska du söka upp en damm eller en liten bäck. Och ljust nu kan du gå in till en kohage, där flyger dom nu.
    Jag var i en kohage idag och såg flera arter av trollsländor. Guldtrollslända, Fyrfläckad trollslända och Större sjötrollslända.

    Ha en bra fotodag
    Rolf

    SvaraRadera
  5. Ännu fler schyssta bilder på kryp som mumsar för fullt, undra om de någonsin känner mättnadskänsla:)

    Jag tror det var Mons Kallentofts bok Sommardöden som jag fotade av. Mycket bra om man gillar deckare.

    SvaraRadera
  6. Vilka foton du tagit!
    Idag-varmt-härligt-handlat sten-planerat växthus-bara varit...dagen gick fort....
    Det är underbart!!
    Kram Anne-Lee

    SvaraRadera
  7. Ja dessa humlor har en tendens att vända baken åt en när man skall försöka fota dem ;) har oxå mest en massa lurviga bakdelar på mina kort. ;) Tack för idag föresten! Har fortfarande inte riktigt smällt att vi var ute i över 3 timmar!!

    SvaraRadera
  8. härliga bilder, såg att naturfootstepp funderade vad första bilden var.. det är någon sortsblomfluga men vilken, synd att jag inte fått boken som kommer i juni om just blomflugor.. det ska bli intressant.. :-)

    och vilket väder vi har haft.. 30 grader och jag har stått och målat och det var nästan vindstilla hela tiden,, *puh* det är som en gryta här uppe på kullen, skogen tar emot och det gassar på rejält.. :-)

    ha en skön kväll

    SvaraRadera
  9. Jag vet inte när jag vaknar i morgon ;) Jag kan inte lova att jag hinner följa med på någon promenad i morgon, har i första hand lovat Jenny, men jag tar i vilket fall som helst med mig kameran upp så får vi se hur dagen utvecklar sig :)
    kram

    SvaraRadera
  10. Syrenerna blir så vackra i oskärpan som bakgrund. En ser ut som en skål som insekten har varit i :) Tänk man ser tom de små håren runt ryggskölden.
    Jag kan drunkna i betraktande av alla dessa spännande detaljer :)
    Hoppas din pingst fortsätter lika vacker och solig!
    kram
    Birgitta

    SvaraRadera
  11. den ljusa fjärilen, en blåbärslundmätare. En sån har jag aldig sett. Se:
    http://www.pbase.com/stureh/geometridae
    och
    http://www2.nrm.se/en/svenska_fjarilar/j/jodis_putata.html

    SvaraRadera
  12. NEJ, det är ingen streckmätare. Linjerna på din fjäril är bubbliga, det är de inte på streckmätaren. Din är en blåbärslundmätare.

    SvaraRadera
  13. skriv på bara :) :)
    ska börja göra iordnign bilderna från idag. Vi såg en fågel med ett hängande bo :)

    SvaraRadera
  14. Åh, man blir alldeles betagen av dina bilder.. de är enormt proffsiga :-)
    Hoppas du haft en fin dag!

    SvaraRadera
  15. Jag är väldigt glad i humlor..din humla här är jag lite kär i..:)

    Mmmm du är en begåvning du..kanonbra är du..kram på dig min goa Mimmi..från Annapanna

    SvaraRadera
  16. fina bilder som vanligt :)



    svar: haha nej ingen huvudvärk ^^ dock ont i mina leder men den smällen får jag ta!

    SvaraRadera
  17. Fina bilder. Som vanligt haha. Kan inte säga annat då än att önska en trevlig helg :)

    SvaraRadera
  18. Underbart härliga bilder du fångat! :) De tre första är kalas!

    Jag hann inte svara på frågan om promenaden innan jag försvann iväg ut. Det får bli en annan gång!

    Sov så gott!
    Kram :)

    SvaraRadera
  19. Du är verkligen som gjord för naturfoto. Jättefina bilder idag med. :)
    Ha en skön söndag.

    SvaraRadera
  20. Jäklar (ursäkta uttrycket) vilka häftiga insektsbilder du tar !
    Superskarpa och bländande fina färger.
    Imponerande :)

    Gilla.

    SvaraRadera