söndag 24 maj 2009

Naturen håller på

Klicka på bilderna om ni vill se dom i större storlek

Bilden ovan tog jag idag på förmiddagen ute på min lille tomt:)

Idag var jag iväg och handla lite mer mat .det var gott att få komma hemifrån en stund ,efter att ha varit inne i flera dager..solen strålade från en himmel som var ganska full med moln .men den hittade vissa ställen som den kunde stråla ner på mig med:)
Har fortfarande ont och nu har man fått lite feber igen ..men det är inte så mycket så än vill man vänta med att ta kontakt med sin doktor..kroppen jobbar antagligen för fullt nu så då kan nog tempen stiga lite lättare nu.


Bilderna under har jag också tagit hos mig.och jag kan lova på heder och samvete att jag INTE letade efter sådana motiv som är på de första 2 bilder.men vart man än tittade så var naturen tydligen i full gång med att fortplanta sig ..men efter mycket letande hittade jag till slut 2 st ensamma små kryp i alla fall
Den längst ner tikk höger behövde jag inte leta efter ..den hittade mig!!! vilken jag inte uppskattade så värst mycket kan jag säga..men innan jag skulle ta bort den från min arm skulle jag ju absolut ta ett kort på den ..under den tiden hann den ner till handleden och sen såg jag den inte mer...gissa en som stod och hoppade som en stolle...till slut såg vi den nere på backen .så då kunde man andas igen


Denna vet jag inte vad är ..den hang under ett blad men jag kan misstänka att det kanske är en hästmygga??


En liten söt nyckelpiga som satt och tittade på mig:)

19 kommentarer:

  1. Det var väldans det vilka motiv du finner :D :D

    SvaraRadera
  2. å guuu va bra bilder,
    vilken dag det blev igår jag hade ju min fest å va livrädd att det skulle spöregna hela kvällen men som tur va sprack det upp,å vi fick wen underbar kväll,
    kram

    SvaraRadera
  3. en ska det ju va Å inte wen:O)

    SvaraRadera
  4. Du är fantastiskt duktig på att hitta småkrypen och ändå duktigare på att fånga dem på bild. Vilket tålamod. Skönt att du mår bättre. Jag minns hur det kändes när jag drog ut mina visdomständer för massor med år sen - usch och fy!!! Ha en bra kväll/Lis

    SvaraRadera
  5. Irrade runt i bergen i dryga 1 1/2 timme igår ute på Orust. Jäkla gött väder var det. Men fick passa mig så jag inte trampade i nån av de blöta fläckar som verkade flockas runt omkring mig :-) Men kul var det...

    SvaraRadera
  6. Så många kryp! Läckert!

    SvaraRadera
  7. Hej Mimmi!

    Det finns inga småkryp som undgår dej inte.

    Fina bilder som vanlig.

    Solvarma kramar från Irene

    SvaraRadera
  8. Naturen bjuder på fantastiska bilder om vi bara hittar objekten, och jag måste säga att du är fenomenal på att leta upp dem.
    Hoppas du är bättre nu, det är inget vidare att vara sjuk när det är så fint ute.

    SvaraRadera
  9. Den sista är en harkrank, hästmyggor finns inte :-)
    ja flugorna verkade trivas med sin fortplantning :-)
    Den som hamnade på din arm är en ofarlig flugbagge, bägge är förresten flugbaggar tror jag.. :-)

    fina bilder, tagen med kompakt kameran förstår jag :-)

    jag fotade med min kompakt kamera idag, isch! gillar det inte alls, bilderna blir inte alls bra, nu är jag van med macro objektiv... men det ska väl ordna sej hoppas jag, bara kameran kommer in på verkstad så kan man andas ut för man vet att den någon gång blir klar..:-) har fått så mycket annat gjort dessa två dagar istället..

    hoppas febern ger sej snart..

    ha en skön kväll

    SvaraRadera
  10. Härligt att du känner dig bättre och att du orkar fota!Fina bilder!
    Jag har också sett kärlekskranka djur i helgen,-tur är väl det...
    Jag har alltid kallat den(min familj) med långa ben,-Janne Långben!
    Idag har det varit en kanondag,-ska tydligen bli högsommarvärme i veckan.
    Jobbar natt i veckan så jag får njuta på dagarna!
    Ha det mysigt!
    Kram Anne-Lee

    SvaraRadera
  11. Vilken vacker bild på fjärilen!! :)

    Och vad du hittar kärlekspar i naturen ;)
    Härligt att se!

    Hoppas du känner dig piggare snart!
    Kram :)

    SvaraRadera
  12. Verkar finns hur mycket som helst på din lilla tomt ;) *massa kramar*

    SvaraRadera
  13. Hästmyggan ser ut att vara en harkrank. Vilken intensiv blå färg på baggarna. Tänka vilka tillfällen för fotografering. Lyckost :) Grattis!

    SvaraRadera
  14. sådana där blå baggar finns det mycket av här. Dom är ju rätt fina. Att du fick en vitfjäril, troligen en rapsfjäril, att sitta still så pass att du kunde plåta den med utslagna vingar. Det brukar annars bara gå på ärtåkern. Och det är lite för tidigt än.

    SvaraRadera
  15. Ja, man ska inte ha insektsfobier när man kommer dom små krypen så nära som du gör.
    Suveräna bilder...men jag skulle nog inte våga :/
    Ha en fin fotovecka :)

    Gilla.

    SvaraRadera
  16. Parande insekter till höger och vänster och vart man än vänder sej... Jo, det känns verkligen igen! ;-) Vid det här laget har jag faktiskt slutat att rodna när jag "råkar" få in dem i kameralinsen...!

    Dina foton på flugorna i förra inlägget var riktigt kul! :-D

    Jag är så dålig på vad insekterna heter och så där, men en sån som du kallar hästmygga tror jag att jag också träffade på igår!? Tänkte just att den ju nästan såg ut som en liten häst i huvudformen. :-)

    Hur har du det med tankvärken/febern idag??? Hoppas verkligen att det har blivit bättre!!!

    SvaraRadera
  17. Tankvärken!? TanDvärken, menar jag så klart! Fast nop kan man få lite "tanKvärk" också ibland när man håller på med bloggning och så där! ;-)

    Ha en fin dag!!!

    SvaraRadera
  18. Du har tagit fina närbilder på småkrypen.De ser nästan ut som smycken. / Ninna / persiljeland.blogg.se /

    SvaraRadera