onsdag 27 maj 2009

Fjäriler

Klicka på bilder na om ni vill se dom i större storlek

Ja nu sitter man här igen.Det har varit lite dåligt med det den sista tiden .men orsaken är ju som sagt att man har fortfarande förbaskat ont i käkbenet.
Jag fick 4 kort på en Fjäril idag .vad den heter vet jag inte.men fin var den:)
Nu kommer det en lång berättelse om hur jag tog de kort så de som inte orkar läsa kan skrolla ner fort:)
Jag satt i telefon med min dotter och beklagade mig över att jag fortfarande hade ont och hon tyckte ju förstås synd om mig.
Hon är också sjuk och har ont i halsen och har feber
Jag gick runt med telefonen i handen och kände mig så ömklig och svag...plötslig fick se se en liten vit fjäril som flög utan för .. jag sa till min dotter att den flög precis här utan för ..sen såg jag en annan fjäril och min röst blev tydligen lite annorlunda för min dotter skrattade och sa .. ja gå ut och fota dom .vi hörs sen... sagt och gjort .. fort som attan hämtade jag kameran för att försöka hinna innan de försvann igen..och för en gång skull satt de kvar när jag kom ut.Nu hör till saken att det är nästan full storm ute också .så de skakade runt på grenen de satt på ..det verkar som de gillar syren träd för där vill de gärna sitta ...tydligen
Men här kommer de bilder jag hann ta på den innan den tyckte den hade visat upp sig tillräckligt länge för mig.

Visst är den fin där den sitter och tittar på mig:)


Jag har sett denna fjäril ofta .men har inte letat rätt på namnet ..det är ju först nu efter man har börjat att fotografera man har fått intresse på vad alla de olika djur heter som man fotar



Den var så snäll att inta olika positioner så man kunde få se hur den ser ut:)

Hoppas att man kan få må bra nu.

34 kommentarer:

  1. ååh va vackra bilder!!ja hoppas du snart mår bra.nyss kommit hem blåser men varmt å solen försöker kika fram=)här blir d att storstäda snart

    SvaraRadera
  2. fina fjärilar, tur att den satt kvar men den var nog upptagen med att äta :) här är det full storm med stort S. Går inte att gå ut här, tar i så man tror huset ska lyfta,, t om tallarna svajjar rejält här..

    ha en skön dag

    SvaraRadera
  3. Kallas inte de här fjärilarna för nässelfjäril. Jag är inte helt säker, men jag tror det. Ha en fortsatt stormigt bra dag!

    SvaraRadera
  4. Hej, och välkommen tillbaks. väldigt fina bilder du har tagit. Och det menar jag, hoppas du kryar på dej så vi får se och höra av deg ofta.
    som sagt fina bilder.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  5. Jag hoppas att du blir helt återställd snart.

    Den översta fjärilen är nog en Vitvinge. Ängsvitvinge eller Skogsvitvinge.
    Den andra fjärilen är en Tistelfjäril och den har vandrat upp via Danmark till oss i Sverige. Den kommer att flyga ända upp till Haparanda.

    Ha en bra dag
    Rolf

    SvaraRadera
  6. Vilka fina fjärilar det var! :) Idag är det verkligen full storm ute! Höll på att blåsa bort förut. Risslar och rasslar massor av träden som står precis utanför fönstret

    SvaraRadera
  7. Fjärilar är så vackra, men inte deras ansikten, där är dom läckra och spännande. Påminner om fladdersmöss. Fina bilder!

    Någon gång ska jag väl lyckas få ett jobb. :)

    SvaraRadera
  8. Helt otroligt vilka fina bilder.

    Att lägga ut bilder och vara med i en fotoutmaning är inte så krångligt. det står hur du skall göra. Du klarar det säkert.
    Prova med Camera critters där är det djurbilder som du fångar så fint.
    Krya på dig.

    Ha det gott

    Gunilla

    SvaraRadera
  9. Hej Mimmi!

    Ja din dotter känner dej tydligen ganska väl.

    Och underbara blev dina fjärilsbilder.

    Solvarma kramar från Irene

    SvaraRadera
  10. Svar: Det var jättemysigt! Trots det är kryssnignar inte riktigt min grej, haha :) egentligen ska jag ju inte få åka (jag är ju under 21 år) och sedan dricker jag inte alkohol heller, och att supa är ju i stort sätt vad dessa resor går ut på. Sorgligt men sant :)

    SvaraRadera
  11. Åh fjärilstiden kommer nu :-)
    Jag fotade en trollslända och en råtta häromdagen jag :P

    SvaraRadera
  12. Jättefina bilder på den andra fjärilen. Tur att det var dottern du pratade med så att du snabbt kunde lägga på/Lis

    SvaraRadera
  13. fjärilar e så fina :)



    svar: yees jag tog de i fredags!

    SvaraRadera
  14. Svar: Precis. Vad är meningen om man ändå inte minns något dagen efter? Jag anser att det är en väldigt onödig resa om man ändå bara super sig redlöst full och inte minns något dagen efter :)

    SvaraRadera
  15. Vilka vackra bilder. Fjärilar är ju fantastiska att se på och det är kul att få se en blommande syren för det har vi inte här ännu.
    Ha en fin kväll och hoppas att det blir bättre i munnen snart.

    SvaraRadera
  16. Vilken läcker lite fjäril, det är verkligen en vacker insekt.
    Man blir så glad av dem också.

    SvaraRadera
  17. Oj så söta fjärilar och finfina bilder med superskärpa.

    Ang. länkar så kan de vara inlagda på sidor man besökt tidigare ..
    så måste det varit med din Picweeklänk :)
    kram

    SvaraRadera
  18. Men wow va vackra bilder helt otroligt va fina de är.
    Hoppas nu att det slutar blåsa för hua att flyga i detta väder på fredag om det fortsätter,
    må gott

    SvaraRadera
  19. Men...vilka så fina och söta foton av de olika fjärilarna.
    du är så otroligt bra på att fota.
    och kul det du berättade om fjärilarna som flög utanför medan du pratade med din dotter i telefon.
    Trist att du fortfarande har ont i käkbenet, och hoppas det blir bättre snart.
    Kram

    SvaraRadera
  20. Så vackra de är:-) Jag förstår banne mej inte hur du lyckas se alla de djur du fotar.. Jag blev överlycklig igår, då jag och min moster satt och fikade på hennes uteplats, då jag fångade en fluga som satte sig på bordet.. klick så flög den;-)
    Kommer inte på vad de där fjärilarna heter, men du kan söka på fjärilar så får du upp det.. Är det inte något med påfågelfjäril eller..
    Ha de fint säjer något trötta Pia med Lotta från Skoune.. i blåsten.
    Kopp, kopp;-)

    SvaraRadera
  21. Hejsan!

    Vilka JÄTTEFINA foton du fick till på fjärilen i syrenen!!! :-)

    Här har det också blåst en massa de senaste dagarna - men det brukar vara lugnt på kvällarna, så det har blivit då som kameran har fått komma fram.

    Hoppas verkligen att smärtan i käkbenet avtar efter hand!? Det låter definitivt inget vidare att ha så ont ännu... :-(

    SvaraRadera
  22. Vad fin fjärilen var mot syrènen-så söt!
    Hoppas nu att du nu kommer känna dig bra i käkbenet till helgen,-för det skall väl bli varmt då sas det tidigare i veckan!
    Här blåser det en del fortfarande-jobbigt med blåst!
    Kram Anne-Lee

    SvaraRadera
  23. ÅH, du har hittat en Amiral. Vad jag väntar på den. Det är min favoritfjäril. För två år sedan såg jag mängder av den, men förra året bara tre. De är rätt lätta att plåta.
    De är flyttfjärilar och kommer hit flygande från Tyskland.

    Den gula fågeln är en Gulärla.
    Lägger en länk till min bästa bild.

    SvaraRadera
  24. På danska heter ju fjärilar "sommarfåglar" fint namn och fina fjärlilsbilder verkligen!
    Att då och då sätta sig ner och låta sig länkas vidare via sina tidigare "bloggkompisar" anser jag vara ett måste. Ja, faktiskt, för hur sk man annars kunna vidga sina vyer och få nya intryck/tankegångar.
    Har haft ett lite längre "blogguppehåll" nu på en vecka(ler). Låter kanske inte som lång tid direkt, men för mig har det varit det. Personligen så skriver jag i första hand för att roa mig själv, ja jag vet att det låter lite konstigt, men självfallet så blir man glad när man får kommentarer runt det man visar eller skriver. Min blogg har bytt skepnad några gånger allt efter hur livet gestaltar sig och just nya intryck gör sig påminda.
    Har faktiskt gjort tre inlägg idag, alla med humor som tema, svårt att se ibland, självklart, humor är olika från person till person men precis som med olika bloggar så är det variation i humorns som berikar.
    Jag krånglar inte till det, skriver en kommentar på din fina och intressanta blogg, för att lämna ett avtryck att jag varit här och läst och just fått mig till livs lite nya "intryck"!
    Kanske har vi mötts här i "bloggossfären" tidigare någon gång, men om vägarna möts ännu en gång så är det nog ingen skada skedd! torsdag idag, veckan närmar sig sitt slut, passar på att önska en trevlig helg!
    Mvh ifrån Peter!
    PS: Strunta i mitt sista inlägg, det om matematiken, det är en liten väl driven humorlinje som jag har, förstår självklart ingenting av det matematiska problemet(ler) Gör du?

    SvaraRadera
  25. Så vackra bilder på fjärilarna!! :)
    Klara och skarpa - jag tror att de kom för att du skulle pigga på dig!

    Fy för detta väder..
    Undrar om det kommer några fjärilar om jag beger mig också?
    Jag är tveksam.

    Hoppas det onda ger med sig nu!
    Kram :)

    SvaraRadera
  26. gu va vackra bilder det blev! :D
    kram

    SvaraRadera
  27. Den var inte för lång att läsa.
    Åååå jag känner igen mig ifrågan om värken i munnen, nu har jag ju inte lika hemskt som du, men jag har en molnande värk som inte vill ge med sig,

    Ser att du varit flitig med kameran när jag har varit borta jätte fina bilder du har tagit,
    Sköt om dig och jag hoppas att värken ger med sig.
    Kram

    SvaraRadera
  28. Så fina..

    Ja visst är de läskiga råttorna..
    Hoppas du haft en fin dag :-)

    SvaraRadera
  29. Vilka vackra bilder! Det är nog så med fotografering, det gäller att fånga ögonblicket. Det försvinner så fort! Fjärilarna hinner flaxa vidare och det spegelblanka havet hinner krusas! Det gäller att leva NU, sen är det för sent!

    Ha en toppendag!

    SvaraRadera
  30. Tack för svarskommentaren inne hos mig, blir alltid lika glad när någon bemödar sig med att kommentera tillbaka när man själv skrivit en rad, det är ju det som gör bloggandet och när man dessutom läser och titar på dina fina bilder så blir man extra glad!
    Vill nu i all enkelhet önska en fin fredag och en trevlig och solvarm helg!
    kram ifrån Peter!

    SvaraRadera
  31. Helt fantstiskaa bilder på fjärilen Mimmi. Förstår att du tystnade när du talade med dottern,l!
    Hon är ju lika fotointresserad som dej, tur det!

    Hoppas du mår bättre nu Mimmi!!!!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  32. Jaaa det är himla dumt med blåsten. Men det ska bli fint till helgen iaf :)

    Tack! :D
    Jätte fina bilder på fjärilarna!
    Ha en fin helg med vackert väder förhoppningsvis!
    Kram

    SvaraRadera
  33. Fjärilar tycker jag symboliserar frihet och sommar i färger! :)

    Hoppas du blir återställd snart!!

    SvaraRadera
  34. Ja jisses!!!!
    kanonfina bilder på väldigt vackra fjärilar :)

    SvaraRadera