onsdag 5 augusti 2009

Ute hela dagen-fjäril-trollslända

klicka på bilderna om ni vill se dom i större storlek

Idag har man haft fullt upp..man vaknade till en riktig underbar sommardag ..så efter all detta regn som vi har haft .. var det inte så svårt att se till att vara ute så mycket som möjligt idag.
Först var min dotter med barnbarn ute på en promenad i Sanna skogen..och där blev vi nästan anfallna av fjärilar...de var överallt...vi såg en fjäril som vi inte hade fått kort på än så där stod vi och koncentrerade oss..så bra vi nu kan sånt:)
Men det verkade som de andra fjärilar blev lite avundsjuka på att vi inte ens tittade på dom..för de var runt min kamera nästan hela tiden:D
Efter en underbar promenad gick vi hem ..efter en timme kom min gubbe på att han ville ner till älven och fiska .. så det var bara att brygga kaffe ..göra smörgåsar och åka igen:)
där hittade man flera olika sorters trollsländor.
Men först några bilder på fjärilar




Nu kommer det två bilder på några av de trollsländor jag hittade där:)


Så idag har varit en bra dag:)

12 kommentarer:

  1. Härligt att du har haft en bra dag. Det har det varit här med, varmt mycket bad och picknick. Såklart att det är trist att vara utan kameran men jag letar motiv istället:)

    SvaraRadera
  2. Du är makalös på att ta kort på fjärilar.....du trollbinder dom....Mina fjärilar de fladdrar bara omkring...helt ouppfostrade..
    Så skönt för Er med sol...känns som ni fått väldigt mycket regn i Karlstad denna sommar....
    kram Anne-Lee

    SvaraRadera
  3. Vad kul att ni fått sol idag. Och fina bilder fick du också. Jag önskar att jag kunde hitta lika många fjärilar som du gör. Fantastiska bilder på dom.
    Må så gott, Mimmi.

    SvaraRadera
  4. har haft sol hela dagen här med. Nu har du fått väldigt fina fjärilsbilder. Jag tror du har större tålamod med dom än jag har. :)

    SvaraRadera
  5. Helt underbara bilder som vanligt !
    Så vackra foton på fjärilarna och de på trollsländan är fantastiskt.

    Det är så mysigt att hälsa på hos dig och övriga bloggvänner som är så duktiga på att fota.
    I mitt inlägg idag tipsar jag om ett par fotosidor...
    kanske det kan vara något...där man kan visa och dela med sig m.m. av sina foton.
    Kramar

    SvaraRadera
  6. Först otroligt vackra och skarpa bilder!!

    Jag har nyss kommit hem efter att ha slussat och dragit på mig förkylning igen så jag ska krypa i sängen och kurera mig så imorgon ska jag bara vila mig.

    Men någon ska vi tajma det!!
    Ha en fin fototur :)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Det är när jag ser dina bilder som jag vill ha en ännu bättre kamera än den jag har :) Den första fjärilen har vi massor av i fjärilsbusken.
    Grattis till att ha gissat rätt på mitt förra makro :)
    ha det så gott!
    kram

    SvaraRadera
  8. Helt enormt igen Mimmi..
    Vilket fotoredigeringsprogram använder du? Om du nu använder något..
    Jag har min kamera inställt som du sa, men testar lite så där försiktigt.. snart får jag ställa om allt där..tror jag:-) Tycker inte jag fått till det med långsikten.. blir suddigt.
    Hur har du din Coolpix inställt på då du går ut en solig dag och inte precis fotar Macro? Snö/strand eller..
    Ha de så fint med din kamera.. vi hörs kram

    SvaraRadera
  9. Photoscape det har jag, men inte testat så mycket mer än att sätta in många bilder tillsammans.. nu har jag gjort det och där finns ju massor.. Tack för tipset.. jag fixar beskäring i Picasa 3. Förtydligar skärpan kan man göra i Photoshop oxså.. går hur bra som helst:-)
    ha de fint nu ska jag gå ut en runda.. men med lillen Canon;-)
    Kram

    SvaraRadera
  10. Tack för 2 härliga fototurer :) Även om den idag blev mer en promenad än fototur :) Roligt att träffa ditte igen oxå :) Och gissa om jag vill ha en systemkamera nuuuuuu!!

    SvaraRadera
  11. Härliga bilder, finns lite fler fjärilsarter nere hos er. Trollsländorna är så vackra, tog en bild på en igår faktiskt, vi har ju inget vatten i närheten, bara surmark nedanför huset men en och annan slända kommer flygande emellanåt. :-)

    idag är det hett här, hade 30 grader på altanen utan att solen låg på.. :-)

    ha en skön kväll

    SvaraRadera
  12. Helt underbara bilder - fantastisk skärpa och så fint med denna softiga bakgrund :)

    SvaraRadera